Stora Skuggans 4H-gård

"att lära genom att göra"

  • Hem
  • Bli medlem
  • Om 4H
    • Årsmöte
    • 4H-DAGEN
    • Vad är 4H?
    • Personal och ledare
      • Ordinarie personal
      • Ledare
    • Helgskötare
    • Styrelsen
    • Daglig verksamhet
    • Stötta Skuggan
    • Våra samarbeten & bidragsgivare
    • Behandling av personuppgifter – GDPR
  • Djur
    • Lantrasdjur
    • Hästar
    • Islandshästar
    • Fjällnära kor
    • Jämtget
    • Ryafår
    • Kanin
      • Kaninungar
    • Hedemora höns
    • Katter
  • Aktiviteter
    • 4H-Läger
    • Djurskötargrupper
    • LEDARAKTIVITETER
    • Ridgrupper
    • Ridläger
    • Övernattningar
    • Hästis
    • Mini 4H
    • Seniorträff
  • Förskolor/skolor
    • Kretsloppsbesök
    • REDE ”Djurens och våra känslor”
    • Bondgårdsskola
    • Bondgårdsbesök
    • APL och praktik
  • Kontakt
  • Hem
  • Bli medlem
  • Om 4H
    • Årsmöte
    • 4H-DAGEN
    • Vad är 4H?
    • Personal och ledare
      • Ordinarie personal
      • Ledare
    • Helgskötare
    • Styrelsen
    • Daglig verksamhet
    • Stötta Skuggan
    • Våra samarbeten & bidragsgivare
    • Behandling av personuppgifter – GDPR
  • Djur
    • Lantrasdjur
    • Hästar
    • Islandshästar
    • Fjällnära kor
    • Jämtget
    • Ryafår
    • Kanin
      • Kaninungar
    • Hedemora höns
    • Katter
  • Aktiviteter
    • 4H-Läger
    • Djurskötargrupper
    • LEDARAKTIVITETER
    • Ridgrupper
    • Ridläger
    • Övernattningar
    • Hästis
    • Mini 4H
    • Seniorträff
  • Förskolor/skolor
    • Kretsloppsbesök
    • REDE ”Djurens och våra känslor”
    • Bondgårdsskola
    • Bondgårdsbesök
    • APL och praktik
  • Kontakt
Okategoriserade

test

13 maj 2011 /

testar testar

Iris 💚 Flora! Våra fina fjällnära ”kalvar” kallar Iris 💚 Flora! Våra fina fjällnära ”kalvar” kallar vi nu för kvigor 🍀 kvigor kallas de fram tills de kalvat deras första kalv och då blir man en ko 😃 mycket att hålla reda på 🍀

Vi önskar alla en fin helg och vill också meddela att gårdsområdet är abonnerat för ett viktigt och fint ändamål idag kl. 12-15. Som besökare är man varmt välkommen att titta på djuren i hagarna utanför. Imorgon söndag är allt som vanligt igen men som vi skrivit förut är de flesta djuren ute på bete så man får promenera runt för att se alla 💚
Vår franska vädurshona Vilda fick för en tid sedan Vår franska vädurshona Vilda fick för en tid sedan kaninungar 💚 De har nu blivit så stora så de öppnar ögonen, fått päls och börjat lämna boet lite 😍 nästa vecka hoppas vi att Oreo på sista bilden får sina ungar och även Gotlandskaninen Saga är dräktig 🍀
Vi har fått en del frågor vart alla djuren är och Vi har fått en del frågor vart alla djuren är och att det är rätt tomt precis vid gården! Och ja, det stämmer! Djuren har nu fått komma ut på bete i stora hagar en bit bort och även om det är tråkigt att djuren inte är i närheten av gården så är det för djurens skull. Fråga gärna oss i personalen eller våra Helgskötare på helgerna så visar vi er gärna vägen. Det är inte långa promenader som behövs för att komma till beteshagarna och som sagt, det är både för djuren bästa och för att hjälpa till att hålla landskapen öppna 💚🍀 Vid gården har vi getter, kaniner och höns att titta på för er som inte vill promenera runt 💚
Idag har den första 4H-kampen för Stockholms läns Idag har den första 4H-kampen för Stockholms läns 4H-distrikt gått av stapeln 🍀 Tävlingsgrenen var käpphästhoppning och vilka kämpar vi hade som tog sig igenom banan i denna värme 🙌🙌 Det var en härlig hejarklack på plats och det blev en riktigt härlig stämning! Tusen TACK alla ledare och familjer som kom och hjälpte till och TACK alla deltagare! STORT GRATTIS till @hagelby4h som tog hem det hela 👏👏👏👏 Med sig får de ett vandringspris i form av en 🍀 såklart och även ett JÄTTEFINT hinder med rosa leopardmönster som vi fått från @a.hinder 🙏💚 Alla hinder på gården är även inköpta därifrån! 

TACK FÖR IDAG, nästa år ses vi på Hågelby 💚🍀
Livsnjutaren Kristina 💚 Livsnjutaren Kristina 💚
Världens snällaste Hedemorahöna Doris som alltid s Världens snällaste Hedemorahöna Doris som alltid ställer upp för att bli klappad på 💚🍀 Denna vecka har vi avslutning på grupperna som har hållit igång hela terminen och vi hoppas att ni alla medlemmar har lärt er massor och haft lika roligt som vi! Välkomna åter i höst 🍀 Anmälan öppnar vecka 33 💚
Jämtgetterna Teddy, Lovis, Britta och Ted njuter a Jämtgetterna Teddy, Lovis, Britta och Ted njuter av livet 💚🌿🐐
Getter har en naturlig rytm där de först betar och fyller magarna, för att sedan lägga sig ner och idissla tillsammans. Att idissla betyder att de tuggar maten en gång till efter att den först svalts – ett lugnt och viktigt sätt för dem att smälta maten ordentligt 💚
Tänk vad fantastiskt 4H är! Många som sedan tidig Tänk vad fantastiskt 4H är! Många som sedan tidig ålder varit med på läger eller i grupper för att sedan bli ledare, sitta med i styrelsen på gården och engagera sig både på läns- eller riksnivå. Försätta plugga, skaffa jobb men ändå så finns 4H kvar och engagemanget 💚 Idag har ett gäng av våra ”gamla” ledare skött om gården och vi är så glada och tacksamma för att 4H och gården alltid finns kvar oavsett om man är jätte engagerad, tar en paus under en tid för att sedan alltid kunna komma tillbaka 💚 4H-forever 🍀🍀🍀🍀
Foto: @matildasaxer @sofiahedlund_ @msejones @anna_ohman20
Nu är det långhelg och verksamheten har uppehåll🍀 Nu är det långhelg och verksamheten har uppehåll🍀 Gården är såklart öppen som vanligt för alla besökare kl. 10-15 och även butiken! Djuren har blivit utsläppta på bete så för att se alla behöver man promenera runt en del, fråga helgskötarna på plats så guidar de er rätt 💚 Precis vid gården kan ni se våra kaniner, getter med killingar och höns 💚 Välkomna och trevlig helg!
Följ oss på Instagram
Stora Skuggans 4H-gård 2026 ©
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta. Läs mer »